نویسنده: سیدسعید میرواحدی

کسب و کارهای کوچک به شرکتهایی گفته می‌شود که توسط یک فرد کارآفرین ایجاد شده و هدایت می‌شود. در این شرکتها کنترل اصلی در تصمیم‌گیریها بر عهده خود کارآفرین است. هدف از ایجاد شرکتهای کارآفرینی استفاده از فرصتها و خلق محصولات و بازارهای جدید و ایجاد ارزش افزوده است. به طور کلی کارآفرینی، هنر استفاده از فرصتهاست و کارآفرین کسی است که با استفاده از ویژگیهای فردی و مهارتها و تجربیات خود فرصتهای بالقوه را به بالفعل تبدیل می‌کند. نگرش به کارآفرینی طی سالیان متمادی متحول شده است.

در سال 1723 میلادی ساواری[1] برای اولین بار از واژه کارآفرین به عنوان فردی که کالایی را می‌خرد و به قیمت بالاتری می‌فروشد استفاده می‌کند. بعدها شومپیتر[2] در سال 1943 کارآفرین را کسی معرفی می‌نماید که محصول، خدمت و یا کسب و کار جدیدی ایجاد می کند. اسمیث[3] کارآفرین را کسی می‌داند که منابع لازم را برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید فراهم می‌کند. در سالهای بعد با ورود دیدگاههای اقتصادی به ادبیات کارآفرینی، کارآفرین کسی تعریف می‌شود که شرکتی را برای دستیابی به سود پایه گذاری می‌کند. در دهه اخیر کشف فرصتها به عنوان وظیفه اصلی کارآفرینان مطرح می‌شود. در این نگاه، مهمترین وظیفه کارآفرین استفاده از فرصتهایی هست که بالقوه در محیط اطراف وجود دارد و لازم است او با استفاده از ویژگیهای خود این فرصتها را شناسایی کند و از آنها بهره ببرد.

محققان تفاوتهای یک فرد کارآفرین از غیر کارآفرین را در چند نکته می‌دانند. اولین نکته ویژگیهای شخصیتی است که کارآفرینان را از بقیه افراد جامعه متمایز می‌کند. ویژگیهایی نظیر سخت کوشی، میل به پیشرفت، فرصت طلبی و ... . دومین نکته توانایی کارآفرینان در اداره یک شرکت است که معمولا نیازمند دو نوع توانمندی مدیریتی و فنی است. و در آخر سومین نکته میل به رشد دادن شرکت است. کارلند[4] و همکاران او رشد را نکته اصلی در کارآفرینی می‌دانند و اساسا علاوه بر تفاوتهای فردی و تفاوت در اداره کردن یک شرکت رشد دادن شرکت عاملی است که یک کارآفرین را از یک فرد معمولی و حتی یک مدیر ارشد در شرکتی بزرگ جدا می‌سازد.

مهمترین تفاوت مدیریت در شرکتهای کوچک و بزرگ در منطق تصمیم‌گیری و استفاده از منابع در این شرکتهاست. منطق تصمیم‌گیری امکان‌گرا به معنای استفاده از امکانات موجود و هدف‌سازی بر اساس داشته‌هاست. این منطق تصمیم‌گیری کاملا بر خلاف منطق رایج (هدف گرا) در کسب و کار است که معمولا مدیران اهدافی را تعریف می‌کنند و سعی می‌کنند تا به آن دست یابند. یافته‌ها نشان می‌دهند که اغلب قریب به اتفاق شرکتهای کوچک با منطق امکان‌گرایانه شروع به کار نموده‌اند، یعنی با امکانات بسیار ناچیز ولی با فرصتی بزرگ. در عین حال پس از مدت زمانی که دقیقا مشخص نیست، شرکتها به سمت منطق رایج هدف گرا سوق پیدا می‌کنند. یعنی در تلاشند که برنامه‌ریزی و استراتژی بیشتر داشته باشند و از شریط امکان‌گرایانه بکاهند.

استفاده از منطق امکان گرا به دلیل کمبود منابع موجود باعث می‌گردد که بازاریابی در شرکتهای کارآفرینی به شکل کلاسیک آن قابل پیاده سازی نباشد. چهار تفاوت عمده در بازاریابی شرکتهای کوچک و بزرگ وجود دارد. اول نوآوری است. نوآوری از هر لحاظ چه در حوزه محصول و خدمت و چه در حوزه فعالیتهای بازاریابی از نکات بارز اداره کسب و کارهای کوچک است. عامل دوم تفاوت بازاریابی کارآفرینانه و کلاسیک، ریسک پذیری بالاست. تحقیقات نشان می‌دهد که شرکتهای رشد سریع تمایل بسیار زیادی برای پذیرش ریسکهای بالا دارند ولی در عین حال تلاش دارند این ریسک را مدیریت نمایند. عامل سوم حضور فعالانه[5] در بازار است که از این منظر نیز این شرکتها در تلاشند تا رهبر بازار خود باشند. عامل چهارم هوشمندی بازاریابی است که این عامل نیز از طریق حضور فعالانه در بازار و استفاده از امکانات موجود برای دستیابی به آخرین اطلاعات بازار پوشش داده شده است. در حوزه عملیاتی نیز شرکتهای کوچک در تلاشند تا فعالیت‌های چهارگانه کلاسیک بازاریابی[6] را سازگار با وضعیت بازار خود به اجرا درآورند. به عنوان مثال در حوزه قیمت‌گذاری و محصول عمدتا از سیاست کالای با کیفیت و قیمت بالا بهره می‌برند حال آنکه نگاه کلاسیک عمدتا بر قیمت رقابتی است. در حوزه تبلیغ و ترویج، استراتژی اصلی شرکتهای کوچک تکیه بر ارتباطات، تبلیغ دهان به دهان و استفاده از سایر روشهای نوآورانه به جای استفاده کلاسیک از تبلیغات است. در حوزه توزیع کالا و خدمات استفاده از ابزارهای نوین مثل اینترنت از مشخصه‌های بارز شرکتهای کوچک است.

 


[1]Savary

[2]Schumpeter

[3]Smith

[4]Carland

[5]Proactive

[6]Classic 4Ps: Product, Price, Place, Promotion

دیدگاه‌ها   

+1 # جلال 1393-12-14 19:20
باسلام و خداقوت
استاد عزیز من همیشه از سایت شما بازدید میکنم ،زیاد مطالب نمیزارید؟
منتظر مطالب قشنگتون هستم /باتشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید