این یک نمودار شکافت هسته‌ای نیست! نمودار انجام یک کار اداری تقریبا ساده است. فرآیندی که حدود 2 ماه (مرداد و شهریور 97) به طول انجامیده، 18 بار مراجعه حضوری، و کلی پاسکاری بین طبقات سازمانهای مختلف داشته که در این نمودار فاکتور گرفته شده است. مثلا در یک نمونه در مراجعه به سازمان 2 فقط 13 بار ارباب رجوع!!!! بدبخت بین طبقات پاسکاری شده است که به دلیل شلوغی آسانسور، عمده جابجایی‌ها بین 5 طبقه سازمان مذکور از طریق پلکان بوده است.

ذکر چند نکته نیز خالی از لطف نیست:

اول اینکه: سازمان 1 حدود پیچ شمران، سازمان 2 حدود خیابان سئول، سازمان 3 حدود خیابان آزادی نرسیده به میدان آزادی، سازمان 4 حدود بلوار اشرفی اصفهانی، دفترخانه اسناد رسمی حدود میدان فردوسی، سازمان واسط حدود خیابان سمیه و منزل ارباب رجوع بیچاره حدود بلوار آیت الله کاشانی است.

دوم اینکه: وظیفه ارباب رجوع بیچاره در این مراجعات علاوه بر انجام کار اداری مربوط در هر سازمان، نامه رسانی بین سازمانهای یاد شده بوده است. مثلا سازمان 1 نامه‌ای به سازمان 2 نوشته و به دست ارباب رجوع داده است و ارباب رجوع نامه را به سازمان 2 برده و یا همان روز و یا چند روز بعد پاسخ نامه را از سازمان 2 گرفته و به سازمان 1 برده است!

سوم اینکه: به دلیل بعد مسافت بین سازمانهای مختلف، و نیز کاهش ساعات کار ادارات در تابستان، نامه‌رسان محترم (ارباب رجوع) گاهی صرفا در یک روز توانسته به یک سازمان مراجعه کند. رکورد مراجعه نامه رسان برای ابلاغ نامه ‌ها و دریافت پاسخها، مراجعه به 3 سازمان مختلف در یک روز بوده که از این حیث باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. البته همان روز همسر نامه‌رسان محترم که نقش راننده را نیز در این جابجایی‌ها به خوبی ایفا کرده است (من) حدود 3 ساعت بیرون یکی از سازمانها در داخل خودرو (در محل توقف ممنوع متاسفانه. چون جای پارک نبود) منتظر همسر بوده تا پاسخ نامه‌ای را از سازمان 1 دریافت کند که به دلیل در جلسه بودن رییس سازمان 1 این امر به درازا کشید وگرنه احتمال اینکه می‌توانستیم به 4 سازمان در یک روز مراجعه کنیم وجود داشت و رییس محترم مانع این رکوردگیری شد!

نکته چهارم: حدود 15 روز مستقل طی 2 ماه برای این کار زمان گذاشته شده است. هزینه‌های رفت و آمد، گاها خرید طرح ترافیک برای ورود به طرح، مصرف بنزین، آلودگی‌ هوا و نیز مرخصی و یا غیبت از محل کار را به کل هزینه‌های مادی که بابت این کار اداری صرف شده است اضافه کنید.

نتیجه‌گیری: در دنیا مفهومی به نام دولت الکترونیک مطرح شده است. دولت الکترونیک به قول وزیر جوان دولت صرفا استفاده از کامپیوتر روی میز کارمندان دولت نیست بلکه به معنای کوتاه کردن فرآیندهای اداری، حذف فرآیندهای زاید، ارتقا رضایت شهروندان و نیز کمک به محیط زیست از طریق کاهش سفرهای درون شهری است. به یاد دارم که در یکی از سخنرانی‌ها آقای قالیباف در زمان شهرداری تهران گفتند که حدود یک سوم سفرهای درون شهری تهران اضافه است. خب مشخصا یک راه کاهش سفرهای درون شهری کاهش مراجعه حضوری شهروندان است. وقتی به جای 15 بار سفر 1 یا 2 بار سفر کنید و این عدد را در تعداد افرادی که کار اداری دارند ضرب کنید به چه کاهشی خواهید رسید؟

از سوی دیگر با وجود هزاران روش سیستمی مثل اتوماسیون، اینترانتهای داخلی، ایمیل و ... جای تعجب ندارد که در قرن 21 ارباب رجوع نقش نامه‌رسان را داشته باشد؟ این سازمانها با اینکه روزانه هزاران مراجع مثل من دارند آیا کمی به فکر اصلاح فرآیندها بوده‌اند؟ چقدر خدمات را آنلاین کرده‌اند؟ چقدر از فرآیندها را سیستمی کرده‌اند؟ چقدر به ارباب رجوع کمک کرده‌اند تا معطل این سازمان و آن سازمان نشوند؟

این لینک را ببینید:

https://www.nzta.govt.nz/online-services/

صرفا یک نمونه از نیوزیلند است که شما قادرید اکثر خدمات مربوط به خودرو را آنلاین دریافت کنید. حتی انتقال سند خودرو بدون مراجعه حضوری و آنلاین است! اغلب امور بانکی، شهرداری، مالیات و .... نیز در این کشور آنلاین است. پس اشکال کارمان کجاست؟

 

سال گذشته مصاحبه‌ای در خصوص دولت کارآفرین در نشریه دولت یار داشتم که به این نکته مهم اشاره کردم. گفتم که یکی از خصیصه‌های دولت کارآفرین ارائه خدمات نوآورانه و مناسب به شهروندان است و دولت الکترونیک به معنای واقعی آن یکی از آنهاست و تا وقتی که چنین اتفاقی نیفتد و بدنه فربه و لخت دولت تکانی به خود ندهد محتوا کشور کارآفرین نخواهد شد. مثلا وقتی خود دولت گزارش می‌دهد که کارآفرین بخت برگشته‌ای برای دریافت مجوز فعالیت باید از 50 ارگان و سازمان مختلف مجوز بگیرد و قرار باشد با مراجعات مکرر این امر محقق شود واقعا توانی برای تولید می‌ماند؟ بهتر نیست دلار بخریم و بفروشیم و خود را از بند این مراجعات خلاص کنیم؟ حال آنکه این کار به راحتی در 1 ساعت از طریق دولت الکترونیک قابل انجام است.

امیدوارم آقای آذری جهرمی به عنوان کسی که در تلاش است دولت الکترونیک را جا بیندازد قادر باشد یک تحول اساسی در این حوزه ایجاد کند و من و امثال من را از تردد در خیابانهای پرترافیک، صرف هزینه‌های مادی و معنوی و مهمتر از آن تحقیر شدن توسط کارمندان دولت نجات دهد. انشالله.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید